2023 4apr

5 jaar Buitengewoon: Wat nou afstand tot de arbeidsmarkt!?

2023 4apr

Iedereen die wil werken, moet die kans krijgen. Punt uit. Met die missie stapte Buitengewoon in het voorjaar van 2018 het toneel op. De sociale onderneming wilde potten breken. Vijf jaar later staat er een organisatie die met en voor Facilicom Group op serieuze schaal social return waarmaakt; vijf jaar in vijf vragen.

Al sinds de oprichting is Etienne Friederichs degene die bij Buitengewoon de kar trekt. “Onze insteek was: we geloven dat dit kan, en we gaan het doen ook”, zo beschrijft hij de vastberadenheid waarmee Buitengewoon vijf jaar geleden aan de start stond. “Maar eerlijk is eerlijk, we moesten zelf ook nog zien of wat we in ons hoofd hadden in de praktijk zou werken.”

1. Was het in die beginperiode erg spannend of jullie zouden slagen?

“Toch wel. Wat veel scheelde is dat Facilicom Group ons alle ruimte gaf. Heel belangrijk ook: de top van het bedrijf koos ervoor het thema inclusiviteit echt op te pakken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er een blanco cheque klaarlag. We moesten aantonen dat we als sociale onderneming een business case konden neerzetten. Concreet: het eerste jaar zouden we veertig mensen uit de doelgroep plaatsen binnen de Facilicom-bedrijven. Een half jaar later was dat al gelukt. Natuurlijk samen met het team en betrokken Facilicom-collega’s. Op die manier tank je vertrouwen dat je aanpak werkt.”

2. Hoe verklaar je dat de Buitengewoon-aanpak kennelijk succesvol is?

“Het begint ermee dat het voor ons om de mensen gaat. We steken er tijd in om met kandidaten contact te maken. Zo kom je erachter wat er speelt, wat iemands mogelijkheden zijn, en ook waarom duurzaam werk eerder is misgelopen. En dan komt onze creativiteit en drive om de hoek. We bijten ons vast, totdat we die geschikte werk- of proefplek vinden. Wat we daarnaast vóór hebben op andere partijen, is dat er een groot concern achter ons staat. Dat maakt ons tot een interessante partner, want we hebben daadwerkelijk banen te bieden.”

3. Buitengewoon heeft iets rebels. Waar komt dat vandaan?

“Het is goed om te beseffen dat we op de arbeidsmarkt van ver komen. Wie eenmaal in de beruchte 'kaartenbakken van het UWV’ terechtkwam, die kon het bijna wel vergeten. Als je daar doorheen wilt breken, dan zal je moeten afrekenen met drempels, eisen en stigma’s. En die vind je zowel in wet- en regelgeving als in de hoofden van mensen. In onze communicatie hebben we dat verhaal centraal gesteld. Je kunt het rebels noemen. Voor mij is het vooral strijdbaarheid. Het mooie is dat we daarmee ook partners aan ons binden die zelf misschien wat minder hard op de trom slaan, maar die zich wel herkennen in de oprechte intenties.”

4. En, hoe staat het met de strijd voor inclusiviteit?

“Sociale en economische ongelijkheid zit diep. Het vraagt lange adem, en waarschijnlijk ben je nooit klaar. Nu we een aantal jaar actief zijn komen we op steeds meer plekken waar je weer andere groepen mensen tegenkomt die in een lastige positie zitten: ex-gedetineerden, jongeren zonder diploma, ongedocumenteerde vluchtelingen. Dat doet een appèl, want echte inclusiviteit sluit niemand uit. Uiteindelijk gaat het ons nooit om de cijfers. Achter cijfers zitten de namen van mensen als Astrid, Romanoen Basel. De impact in het leven van mensen is waar we energie en motivatie uithalen.”

5. Welke ontwikkelkansen zie je voor Buitengewoon in de nabije toekomst?

“We helpen al op grote contracten voor onder meer COA, ABN Amro en KLM Groep om de sociale afspraken invulling te geven. Daarin is meer mogelijk als we proactiever onze kennis delen en nóg zichbaarder te worden binnen Facilicom. Daar gaan we dus flink op inzetten het komende jaar. Hetzelfde geldt voor hoe we vanuit ons expertisecentrum kunnen meedenken over social return bij aanbestedingen. Steeds vaker zijn wij ook degene die bedrijfsonderdelen van Facilicom in contact brengen met partijen in de regio. Zo bouw je mee aan een schil van bedrijven die allemaal onder de noemer van sociaal ondernemen een bijdrage leveren aan een inclusieve arbeidsmarkt. Kortom, kansen genoeg om onze impact te blijven vergroten.”